Lähettitilastot 2023

Onko lähettimäärän lasku pysähtynyt vai vaikuttaako tilastoinnin perusteiden uusiminen lukuihin?

Suomen lähetysneuvosto (SLN) on jälleen julkaissut vuosittaisen tilaston jäsenyhteisöjensä läheteistä. Vuonna 1919 perustettuun Lähetysneuvoon kuului vuonna 2023 32 jäsenyhteisöä, jotka kattavat suurimman osan Suomen kristillistä lähetystyötä tekevistä kirkoista ja järjestöistä.

Tilastoja edellisiin vuosiin verrattaessa on syytä pitää mielessä kaksi muutosta. Ensinnäkin tilastossa on ilmoitettu nyt myös henkilötyövuodet pelkän henkilömäärän lisäksi. ”Lähetystyö on nykyään nopeatempoisempaa kuin menneinä vuosikymmeninä, joten henkilötyövuosien katsotaan antavan parempaa kuvaa nykylähetystyöstä. Lähetit liikkuvat aiempaa joustavammin työalueiden ja kotimaan välillä”, muistuttaa Lähetysneuvoston 2. varapuheenjohtaja Timo Keskitalo.

Toisena ja merkittävimpänä muutoksena on uudistettu kuvaus siitä, millaista työtä Lähetysneuvosto tilastoi (www.lahetysneuvosto.fi/yhdistys/tilastot/mita-on-kristillinen-lahetystyo/). Kuvauksen alkuosa keskittyy työn sisältöön. Sen kärkenä on rajaus: vain sellainen työ ja toiminta, jonka perustana on Kristuksen Jeesuksen sovitus- ja lunastustyö sekä sen julistaminen, voidaan laskea tilastoon kristillisenä lähetystyönä.

Jälkimmäisessä osassa taas kuvataan sitä, miten tilastoon mukaan otettava työ eroaa muusta kristillisestä työstä ja elämästä. Aiemmin yleisessä käytössä ollut maantieteelliseen rajaukseen perustunut jaottelu sisä- ja ulkolähetykseen ei enää vastaa todellisuutta. Tämä johtuu siitä, että maailmanlaajat muuttoliikkeet ja pakolaisuus sekä kristillisen kirkon kasvu ja voimistuminen entisissä ns. lähetysmaissa ovat täysin ja peruuttamattomasti muuttaneet tilanteen. Lähetystyön kuvauksella on haluttu selkeyttää tilastoinnin perusteita, ei arvottaa eri kristillisen työn muotoja. “Sillä, näkyykö jokin työ Lähetysneuvoston tilastoissa, ei siis arvioida mitenkään sen merkittävyyttä Jumalan valtakunnassa. Tilastoihin mukaan otettava työ on yhdessä päätetty rajata nyt kuvauksen mukaisesti”, toteaa Lähetysneuvoston puheenjohtaja Timo Elo.

Tilastoitujen lukujen perusteella näyttää siltä, että määräaikaisten, alle kuusi kuukautta työskennelleiden, määrä ei ole vieläkään palautunut koronapandemian aiheuttamasta jyrkästä pudotuksesta. Vuoteen 2019 saakka lukumäärä oli parin sadan kieppeillä, sen jälkeen vain viidenkymmenen. Tulevina vuosina näemme mihin määräaikaisten suunta asettuu ja palautuuko määrä.

Lähetysneuvoston 1. varapuheenjohtajan Hanna Lindbergin mukaan pitkäaikaisten lähettien määrän trendeistä on vaikea sanoa mitään, vaikka vuonna 2023 lukumäärä oli merkittävästi suurempi kuin vuotta aiemmin (482 vs. 365). Viimeisen 15 vuoden aikana tämä on vasta toinen kerta, kun lukumäärän jatkuvassa laskusuunnassa on poikkeus. Edellisellä kerralla (vuonna 2019) lasku kuitenkin jatkui seuraavina vuosina. Lindberg toteaa, että “on mielenkiintoista, että tämän vuoden luku asettuu sujuvasti samalle laskevalle käyrälle, jolla oltiin ennen koronapandemiaa. Onko kenties niin, että korona aiheutti jonkinlaisen väliaikaisen laskun lähettimäärään? Tulevat vuodet näyttävät, miten vuoden 2023 luvut lopulta asettuvat pitkäaikaiselle kehityssuunnalle.” Maailmanlaajuisesti tilanne on se, että viimeisen 50 vuoden aikana lähetettyjen lähettien lukumäärä on kasvanut kaikissa maanosissa Eurooppaa lukuunottamatta. Euroopassa lukumäärä on tuossa ajassa puolittunut. “Valitettavasti meidänkin maamme on tässä selkeästi muun Euroopan kaltainen. Suuren itsetyytyväisyyteen meillä ei siis ole aihetta. Rohkaiskoon viime vuoden tilaston tarjoama pieni valonpilkahdus meitä kaikkia kysymään lähetyksen Herralta, miten minä ja yhteisöni voisimme olla paremmin Jumalan käytettävissä Hänen lähetyksessään”, toteaa Lindberg lopuksi.

Timo Elo, SLN:n puheenjohtaja
timo.elo(at)wycliffe.fi